Tupoljev Tu-144 Konkordszkij
A Tu-144-es 1968. december 31-én emelkedett
először a levegőbe. Abban az időben a kelet és a nyugat mindenre képes volt,
hogy túltegyen egymáson a repülés és az űrtechnika terén. A Szovjetúnió pénzt
és fáradtságot nem kímélve hozta létre a Tu-144-est. A fáradhatatlan munka
során a Tupoljev tervezőiroda nyerte meg a versenyt a hangsebesség fölötti
uasszállító repülő elkészítésében. 2 hónappal korábban emelkedett a magasba, és
5 hónappal előbb állították menetrendszerinti forgalomba, mint a vetélytársát a
Concorde-ot. A gépet azonban 1978-ban egy gép lezuhanása miatt kivonták a
forgalomból. Annak ellenére, hogy a Tu-144-es gazdasági szempontból
melléfogásnak bizonyult fontos szerepet játszott a fejlesztésekben. Ezt
bizonyítja az is, hogy az USA a kilencvenes évek közepén megvásárolt egy példányt,
amit felújítottak és kísérleti célokra alakítottak át a második generációs
szuperszonikus utasszállítógép fejlesztése keretében. A gép jellegzetessége az
orrán található úgynevezett kacsaszárny, amely a lassú sebesség során az
irányíthatóságot növelte. Ezt a szárnyat kettős réselt orsegédszárnnyal és
féklapokkal látták el.
Műszaki adatok:
Max. sebesség:
Hasznos teher:
140-167 utas
Utazómagasság:
Hatótáv:
Tömeg: üres:
Méretek:
Fesztáv:
Hossz:
Magasság:
Szárnyfelület: