Tupoljev Tu-144 Konkordszkij

 

 

        

         A Tu-144-es 1968. december 31-én emelkedett először a levegőbe. Abban az időben a kelet és a nyugat mindenre képes volt, hogy túltegyen egymáson a repülés és az űrtechnika terén. A Szovjetúnió pénzt és fáradtságot nem kímélve hozta létre a Tu-144-est. A fáradhatatlan munka során a Tupoljev tervezőiroda nyerte meg a versenyt a hangsebesség fölötti uasszállító repülő elkészítésében. 2 hónappal korábban emelkedett a magasba, és 5 hónappal előbb állították menetrendszerinti forgalomba, mint a vetélytársát a Concorde-ot. A gépet azonban 1978-ban egy gép lezuhanása miatt kivonták a forgalomból. Annak ellenére, hogy a Tu-144-es gazdasági szempontból melléfogásnak bizonyult fontos szerepet játszott a fejlesztésekben. Ezt bizonyítja az is, hogy az USA a kilencvenes évek közepén megvásárolt egy példányt, amit felújítottak és kísérleti célokra alakítottak át a második generációs szuperszonikus utasszállítógép fejlesztése keretében. A gép jellegzetessége az orrán található úgynevezett kacsaszárny, amely a lassú sebesség során az irányíthatóságot növelte. Ezt a szárnyat kettős réselt orsegédszárnnyal és féklapokkal látták el.

 

                   Műszaki adatok:

                            Max. sebesség: 2500 km/h

                            Hasznos teher: 140-167 utas

                            Utazómagasság: 17 000 m

                            Hatótáv: 6500 km (140 utas, 1.9 mach)

                            Tömeg: üres: 85 000 kg; max 180 000kg

                            Méretek:

                                      Fesztáv: 28.8 m

                                      Hossz: 65,7 m

                                      Magasság: 12,85 m

                                      Szárnyfelület: 438,0 m2

 

Vissza az ismertetőkhöz >>

Képekhez>>

Vissza a főoldalra >>