1.Helikopter

 

 A helikopter forgószárnyú repülőgép, olyan repülőszerkezet, amelynél az emelke­déshez szükséges felhajtóerőt és a vízszintes irányú haladáshoz szükséges vonó­erőt (általában belső égésű) motorral hajtott, függőleges tengelyű forgószárny (rotor) adja. A forgószárny általában 3 vagy 4, aerodinamikai szempontból optimálisan ki­alakított profilú lapból áll. A lapátok állásszögének változtatásával, illetve a rotor for­dulatszámának változtatásával szabályozható a vonóerő (a felhajtóerő), a gép sül­lyed, emelkedik, esetleg lebeg, a rotor síkjának döntésével pedig tetszőleges irány­ban repülhet. A helikopter kormányzása bonyolult művelet, általában egyel több kor­mányszerve van, mint a merev szárnyú repülőgépeknek és az egyes kormányszer­vek hatása egymástól nem független, az úgynevezett egyesített vezérlőkar lehetővé teszi a rotorlapátok állásszögének, a hajtómű teljesítményének és a rotorfordulatszámnak az egyidejű koordinálását. A helikopter lehet egyrotoros, ez esetben egy a főrotor tengelyére merőleges tengelyű farokrotorral kell a főrotor for­gatónyomatékát kiegyenlíteni. Koaxiális rotoros elrendezésnél két közös tengelyű, de ellentétes forgásirányú forgásszárnya van, ez esetben nincs szükség nyomatékki­egyenlítésre. Ez érvényes, ha két, egymás mellett vagy egymás mögött elhelyezett rotor van (úgynevezett tandem elrendezés). Az ellentétes forgásirányú rotorok ellen­súlyozzák egymás hatását. A helikopterek vízszintes irányú sebessége korlátozott, hatótávolságuk meglehetősen kicsi, de különleges tulajdonságaik(helyből fel- és le­szállás, előre-, hátra- vagy oldalirányú repülés, lebegőképesség) különleges felhasz­nálásra teszik alkalmassá őket (főként katonai alkalmazásuk elterjedt, de jól használ­hatók mentőszolgálatban, rövidtávú utas szállításra a repülőtér és a belváros között, a közlekedésrendészetnél, nagy terhek magasba emelésére). Ezeknek a tulajdonsá­goknak köszönheti fennmaradását és töretlen fejlődését, miután az aerodinamikai elmélete, a szerkezeti anyagok és a gyártási technológiák olyan fejlettségi fokot értek el, hogy legyőzhetővé váltak a bonyolult hajtómű-szerkezet, a dinamikai instabilitás, a nagy igénybevétel okozta aerolasztikus jelenségek miatti nehézségek. Ezek olyan mértékűek voltak, hogy a helikopterek  gyakorlati megvalósítása és széles körű elterje­dése mintegy 40 évet késett a merevszárnyú repülőgépek üzembeállításához képest. A helikopteres repülés fogalma már a középkorban foglalkoztatta a tudósokat, művé­szeket. Leonardo da Vinci tervrajzai között található egy különleges kialakítású for­gószárnyú gép modellje (természetesen nem épült meg). A gőzmotorok és a belső égésű motorok feltalálása után a 19. század végén indult meg az intenzív kutató-fej­lesztő és kísérleti munka, melynek részese volt pl. Asbóth Oszkár, Lomonoszov, Sikorsky, Papin. Tevékenységük számos értékes elméleti, konstrukciós és technoló­giai eredményt hozott. Végül az első hitelesen dokumentált, stabil, megismételhető helikopteres repülést a német Focke által tervezett Fw-61 típusú helikopter hajtotta végre 1936-ban