A
repülés fizikájának megértéséhez először meg kell értenünk mi maga a repülés.
A repülés szilárd alátámasztás vagy felfüggesztés nélküli lebegés és/vagy
mozgás a levegőben.
Az
ember által megvalósított repülésnek két fő fajtája van. A levegőnél könnyebb
anyagot tartalmazó, s annak emelő erejét felhasználó test repülése. Ilyen a
léggömb, léghajó, hőlégballon. A másik fő csoport a levegőnél nehezebb testek
repülése. A levegőnél nehezebb testek repülésének két fő feltétele van: a
nehézségi erő legyőzése és a levegőben lévő repülőeszköz sebességének a
megteremtése. A repülésnek 4 fő szakaszát különböztetjük meg: felszállás,
vízszintes repülés, manőverezés, leszállás. A merev szárnyú repülőgépeknél a
vonóerőt a belső égésű motorral hajtott légcsavar vagy sugárhajtómű hozza létre,
míg a felhajtóerő (emelőerő) a megfelelően kialakított profilú
repülőgépszárnyakon keletkezik, úgy hogy a szárny íves formájának köszönhetően
a fölötte elhaladó levegő gyorsabb, mint az alatta elhaladó levegő, ez légnyomáskülönbséget
hoz létre és fölemeli a repülőt. Itt a levegőbeemelkedéshez általában a földön
elért csaknem vízszintes irányú sebességre van szükség.
A függőlegesen föl és leszálló repülőgépek csak egy
bizonyos magasság után térnek át vízszintes irányú pályára. A merev szárnyú repülőgépek
csoportjába tartozik még a motor nélküli vitorlázó repülőgép, amely kezdeti
mozgási energiáját motoros csőrlővel való indítással
kapja meg vagy motoros repülőgép által vontatva éri el a szükséges
kezdősebességet, majd ezt az energiát fölvéve siklórepüléssel halad, közben a
légáramlások emelő hatását is hasznosítja. Ezt nevezzük vitorlázórepülésnek. A
madarakat utánzó csapkodó szárnyas repülés csak elvi jelentőségű maradt. A
repülés hőskorában számtalan kísérlet történt, de a gyakorlatban kivitelezhető
gazdaságos mechanikai konstrukció nem született.
A nem merevszárnyú repülésnél a vonóerőt
és az emelőerőt egyaránt egy belső égésű motorral hajtott, általában 3 vagy 4
lapátos forgó szárnyszerkezet állítja elő, s teszi lehetővé a tetszőleges irányú
haladást, lebegést, sőt modernebb típusoknál műrepülő-figurák végrehajtását is.
A hétköznapi nyelvben ezeket, a repülőszerkezeteket helikopternek nevezzük.
A
magassági repülés során a levegő sűrűségének csökkenése miatt mind a
személyzetre, mind pedig a repülőgép szerkezeti elemeire különféle tényezők hatnak:
csökken a nyomás, a külső hőmérséklet
A
repülőgépszárny a repülőgép szerkezeti eleme, amely a repüléshez szükséges. A
szárny termeli a felhajtóerőt. A repülőgépszárny a haladási irány sebesség
szerinti metszetekben aerodinamikai profilokból álló vékony, a metszetek
síkjára merőleges síkban nagy kiterjedésű térbeli merev szerkezet. A szárnyat
fesztáv, felület, nyilazási szög, és „V” beállítása alapján szokták jellemezni.
Hasonló jellemzőket adnak meg a vezérsíkokra is. Vannak egy-két és többszárnyú
repülőgépek is. Az egyszárnyú gép a monoplán, az egymás felett elhelyezett
kétszárnyú a biplán, az egymás mögött elhelyezett szárnyakkal rendelkező gép a
tandem. Ha a vízszintes vezérsík a szárny előtt helyezkedik el, akkor a gépet
„kacsa-elrendezésű” gépnek nevezzük. A repülőgépszárny formája ellipszis,
téglalap, trapéz, hátranyilazott, előrenyilazott, delta és gótikus alakú
lehet. Terhelésfelvétel szempontjából a repülőgépszárny fontos jellemzője a
szárnyfelület egy négyzetméterére eső felületi terhelés (kg/m2), a
gép össztömegének és szárnyfelületének hányadosa. A
kis repülési sebességeken (pl. fel- és leszállás) a megfelelő nagyságú
felhajtóerőt a korszerű szárnymechanizáció
biztosítja, amely jelentősen növeli a szárny felületét.
A repülőgép-hajtómű a repülőszerkezetet a
földön és levegőben mozgató gépi berendezés, amely magában foglalja a belső
égésű hőerőgépet és a toló-/vonóerőt, létrehozó elemet is. Hajtóművek fajtái: a dugattyús légcsavaros
repülőgépmotor (belső égésű motor), a gázturbinás légcsavaros és gázturbinás
sugárhajtómű. Ezek szerkezetileg eltérnek egymástól, de alapvető tulajdonságuk
megegyezik: a toló- illetve vonóerő előállítására a tüzelőanyag elégetésekor
felszabaduló energiát használják.
Mindegyik propulziós hajtású, a levegőt a gép
haladási irányával ellentétes irányban gyorsítják fel, a reakcióerő hajtja a
járművet. A repülőgépmotorhoz csatlakozik a vonó-/tolóerőt létrehozó
légcsavar, a sugárhajtóműnél a tolóerőt a hajtóműből a fúvócsövön át nagy
sebességgel kiáramló gázok hozzák létre. A motoros-légcsavaros repülővel kb.
700-